K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

OSTATNÍ

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Začátky v posilovně II.

Jaký význam má trénink pro začátečníky?

Jaké účinky má na psycho-fyzickou kondici člověka "cvičení proti odporu"? Co jiného než svaly je ve hře?

Nejznámějším a patrně i nejvyhledávanějším efektem posilování je jeho vliv na svaly. Obecně lze však říci na celý pohybový aparát, tedy na svaly, kosti a klouby. U svalů je žádoucí mj.

  • působení na zvolené partie těla (často jsou některé zanedbaný, oslabený, čímž vznikají svalové disbalance spojené mimo jiné s bolestmi)
  • vybudování a udržování pevného svalového korzetu (svaly trupu)
  • rozvíjení aktivní (svalové) hmoty na úkor tukové hmoty
  • rozvíjení specifických vlastnosti a struktur svalů

U kosti je podstatně, že vlivem zatěžování mohutní a rostou do šířky, zvyšuje se jejich pevnost. Z hlediska kloubů je nezbytné zajistit v nich silovou rovnováhu (tj. aby se síly svalů v nich působící pokud možno vyrušily a žádná nepřevládala).

Dále cvičení se zátěží ovlivňuje srdečně-cévní a dýchací systém, stejně jako biochemické prostředí v těle. To proto, že se při něm střídají periody anaerobního zatížení s přestávkami (jde v podstatě o druh intervalového tréninku). Během přestávek se vyrovnává kyslíkový dluh, do zatěžovaných svalů se krvi přivádějí výživné a energetické látky a odstraňují se z nich odpadní látky. Dochází k postupnému zlepšení činnosti srdce a cév, roste maximální spotřeba kyslíku (VO2max). Navíc roste hladina HDL a klesá hladina LDL; snižuje se tedy riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Příznivé ovlivněno je i vyplavování adrenalnich a pohlavních hormonů.

Vedle toho působí posilování na metabolismus energie (E) -- zvyšuje se výdej E, a to nejen při vlastní fyzické práci, ale i v klidu (roste úroveň bazálního metabolismu BM). Díky rychlejšímu trávení je méně času na škodlivé působení potravy, a snižuje se tak riziko vzniku rakoviny tlustého střeva.

Bez odezvy nezůstává ani nervový systém, ovlivněna je psychika člověka. Vyplavování endorfinu mj. zlepšuje náladu, díky lepšímu sebehodnocení a díky hormonům dochází k upevnění sebevědomí. Nadto je při posilování nutná vysoká úroveň nervosvalove koordinace, což přináší lepší a efektivnější zapojování svalů při jakékoli tělesné práci.

Tolik (jistě neúplný) výčet pozitivních změn, které lze očekávat při vhodném začlenění odpovídajícího posilovacího programu do života člověka. Nicméně je užitečné poznamenat, že změny na těle i v psychice nepřicházejí najednou a ihned! Zprvu dochází ke zlepšení v řízení pohybu, a to díky zvýšení počtu zapojených nervosvalových (motorických) jednotek v daném okamžiku, díky vzrůstu frekvence nervových impulsů, jež dávají pokyn ke svalovému stahů, a díky zlepšení mezisvalove koordinace (dochází k zautomatizování pohybu). Až později "dozrávají" změny v biochemii a poté i změny ve struktuře svalů.

Soustředit se proto příliš brzy na růst svalové hmoty (což dělá velká část začínající mládeže) znamená ochudit se o výrazný rozvoj nervosvalove kondice, ke kterému dochází v prvních etapách posilovacího programu. V pokročilejším stadiu se pak tento handicap dohání jen ztěžka (pokud vůbec).

Všechny díly seriálu pro začátečníky


Začátky v posilovně I.
Začátky v posilovně II.
Začátky v posilovně III.
Začátky v posilovně IV.
Začátky v posilovně V.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.