K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

OSTATNÍ

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

FAQ začátečníků

Časté otázky začátečníků

FAQ je anglická skratka pro frequently asked question, tedy pro často kladené otázky. U začátečníků se někdy setkávám s otázkami nad kterými by člověka, který už nějakou dobu cvičí, ani nenapadlo se zamýšlet. Pro někoho, kdo se teprve seznamuje se světem posilování to ale může být problém. Seznam následujících několika otázek a odpovědí neberte jako konečný, budu se ho snažit postupně doplňovat.

Trénink

Co je to opakování?

Co je to opakování si můžeme vysvětlit na cviku, který jistě všichni znáte - kliky. Klik začínáte tak, že máte napnuté ruce a pomalu se spouštíte hrudníkem k zemi. Těsně nad zemí pohyb zastavíte a vracíte se do výchozí polohy. Tak a v tuto chvíli jste provedli jedno opakování.

Co je to série?

Jedna série se skládá z opakování. Jako příklad si můžeme vzít opět kliky. Pokud uděláte za sebou bez přestávky určitý počet opakování, je to jedna série. Takže, když uděláte např. 10 kliků po sobě, zvládli jste jednu sérii po deseti opakováních.

Jaký je rozdíl mezi základním a izolovaným cvikem?

Základní cviky, někdy také nazývané objemové, by měly tvořit základ vašeho tréninku. Při základních cvicích se většinou zapojuje více svalů než jeden. Např. u bench - pressu se nezapojuje pouze hrudník, ale také přední delty (ramena) a triceps. U těchto cviků dochází většinou k pohybu ve více kloubech, proto se jim také říká vícekloubové. Mezi základní cviky patří především: dřep, leg - press (tlak nohama), bench - press, mrtvý tah, shyby, přítahy velké činky v předklonu, kliky na bradlech...
Naopak u izolovaného cviku se zapojuje pouze jeden sval, na který je cvik zaměřen. U hrudníku je to např. rozpařování, stahování protisměrných kladek... Těmito cviky byste měli pouze doplňovat trénink.

Výživa

Co jsou to bílkoviny?

Bílkoviny jsou základní stavební složkou svalů. Proto je také kulturisté přijímají ve větším množství než necvičící populace (jsou stavebními kameny, z nichž rostou svaly). Hlavními zdroji bílkovin v potravě jsou maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny, soja... Článek o bílkovinách.

Kolik bílkovin denně přijímat?

Běžně se doporučují 2 g bílkovin na kg hmotnosti, takže pokud máte např. 75 kg, měli byste přijmou 150 g bílkovin každý den (v dny, kdy cvičíte i v dny, kdy neposilujete).

Jaký je rozdíl mezi bílkovinami a proteiny?

Žádný.

Co jsou to aminokyseliny?

Aminokyseliny jsou malé jednotky, z kterých se skládají bílkoviny. Existuje jich asi 80 druhů, lidské tělo jich potřebuje 22. Více najdete v článku o bílkovinách.

Co jsou to sacharidy?

Sacharidy někdy nazývají karbohydráty, uhlohydráty nebo také nepřesně cukry. Jsou hlavním zdrojem energie pro lidské tělo. Dělí se na jednoduché a komplexní. Více v článku o sacharidech.

Co jsou to tuky?

Odpověď najdete v článku u tucích.

Slovníček pojmů


Absorbce - vstřebávání, pohlcování
Adaptace - schopnost přizpůsobit se vnějším vlivům
Aditivní - přidávání
Aerobní trénink - vytrvalostní svalová práce za dostatečného přísunu kyslíku. Článek Aerobní trénink
Anabolický stav - stav, při kterém dochází k růstu svalů
Anaerobní trénink - krátkodobá svalová práce bez přístupu kyslíku - silový trénink
Antioxidanty - např. vitamín C, tlumí účinek volných radikálů
Anorexie - nechutenství
Artritida - zánět kloubů
ATP - adenosintrifosfát, krátkodobý zdroj energie pro svalovou činnost, který je uložen přímo v buňce, více v článku o kreatinu
Bílkoviny - základní složka potravy, více je uvedeno výše a v článku Bílkoviny
Celulóza - pro člověka nestravitelný polysacharid
Cyklování - střídání, fázování, např. různých tréninků, technik, intenzity apod.
Dehydratace - odvodnění, nedostatek tekutin
Ektomorf - jeden ze tří tělesných typů - štíhlý, subtilní
Elasticita - pružnost - schopnost protažení svalu
Endokrinní systém - soubor žláz s vnitřním vylučováním do krevního oběhu
Endomorf - jeden ze tří telesných typů - robustní, se sklonem k nabírání tuku
Enzym - látka bílkovinné povahy usnadňující a urychlující průběh biochemických reakcí v organismu - trávící enzymy
Flexibilita - ohebnost, pružnost
Fraktura - zlomenina
Frekvence - četnost, např. tréninku
Fruktóza - ovocný cukr nejjednodušší chemické stavby, skládá se pouze z jedné molekuly, přímo vztřebatelný z tenkého střeva do krevního oběhu
Glukóza - hroznový cukr, monosacharid
Glykemický index - číslo vyjadřující rychlost zvýšení hladiny krevního cukru po požití určité potraviny, článek o glykemickém indexu
Glykogen - zásobní cukr ve svalové buňce a v játrech
Cholesterol - látka na steroidní bázi obsažená v živočišných tkáních
Hamstringy - zadní strana stehen
Hypertrofie - zvětšování buňek => růst svalů
Hypoglykelie - podprůměrné množství krevního cukru
Intenzita - stupeň síly, výdej svalové či jiné energie za jednotku času, pracovní vypětí
Inzulín - hormon snižující hladinu krevního cukru
Izolace - oddělení, např. práce určitého svalu od svalu jiného
Kalorie - vyjadřuje energetickou hodnotu potravin, dnes už je používanější joule (J)
Kapilára - vlásečnice, mikroskopická cévka
Kardiovaskulární systém - oběhový, srdeční, systém
Katabolismus - v kulturistice proces ztrácení svalů
Kofein - látka obsažená např. v kávě nebo čaji, více v článku Kofein
Kontrakce - stažení, např. svalu
Kreatinfosfát - krátkodobý zdroj energie pro svalovou činnost, který je uložen přímo v buňce
Laktóza - mléčný cukr
Lipidy - tuky
Mezomorf - jeden ze tří tělesných typů, atletický typ, snadno nabírá svalovou hmotu, bez přebytku tuku
Metabolismus - látková přeměna v organismu
Multipress - cvičební přístroj, u kterého je osa činky vedena v kolejnicích, článek Proč ne multipress
Muskularita - svalnatost
Negativní opakování - intenzifikační metoda, u které je důležitá zpětná fáze pohybu
Opakování - vysvětleno výše
Oxidace - okysličení
Polysacharidy - složené cukry
Proteiny - bílkoviny
Regenerace - zotavení
Sacharidy - široký pojem pro cukry
Separace - oddělení, v kulturistice oddělení jednotlivých svalových partií
Série - vysvětleno výše
Stagnace - v kulturistice zastavení růstu nebo pokroku při tréninku
Stimul - povzbuzení
Suplementy - doplňky výživy
Testosteron - mužský pohlavní hormon
Volné radikály - vysoce reaktivní atomy či molekuly, které poškozují buňky
Živiny - obecně bílkoviny, sacharidy a tuky


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.