K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

SUPLEMENTY - DOPLŇKY SPORTOVNÍ VÝŽIVY

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Jaké jsou účinky syrovátky?

Jaké jsou účinky syrovátky?

Snad každý ví, že syrovátková bílkovina je ceněna především kvůli obzvláště vysokému zastoupení esenciálních aminokyselin (až 50%!), z nichž téměř polovinu (tj. až 25g ve 100g!) tvoří aminokyseliny s větveným řetězcem (BCAA) – leucin, isoleucin a valin. Bílkovina že syrovátky má také abnormálně vysokou biologickou hodnotu (BH), vyjádřenou v procentech jako poměr množství dusíku zadrženého v těle (pro účely růstu a údržby) ku množství dusíku absorbovaného.

Málokdo už ale ví, jak si syrovátka stojí ve výsledcích vědeckých výzkumu! Tak především je syrovátková bílkovina považována za účinného spojence imunitního systému. Ukázalo se totiž, že výrazně zvyšuje hladinu glutationu, což je ve vodě rozpustný antioxidant chránící buňky a sloužící k neutralizaci toxinů, napr. peroxidu, těžkých kovů, karcinogenů a dalších.[1]

Vedle schopnosti zvýšit imunitu bojuje také syrovátková bílkovina proti infekcím. Zvířata krmena syrovátkovým proteinem vykazovala zvýšenou reakci imunitního systému vůči různým výzvám, napr. proti salmonele či streptokoků pneumonia.[2]

Velmi slibným se jeví i potenciál syrovátkové bílkoviny v boji proti rakovině. Studie in vitro ukázala, že růst buněk rakoviny prsu je silné potlačen, pokud se tyto buňky vystaví účinkům nízké koncentrace syrovátkové bílkoviny.[3] Jiná nedávná studie zjistila mizení některých rakovinových nádorů u pacientů, kterým bylo podáváno 30g syrovátkové bílkoviny denně.[4] Podobně i zvířata krmena syrovátkovým proteinem předtím, než byla podrobena působení silné rakovinotvorné látky DMH, se od ostatních (krmených jinými druhý bílkovin) odlišovala mnohem silnější reakci imunitního systému. Výsledných nádorů bylo navíc mnohem méně a byly menší u zvířat krmených syrovátkovou bílkovinou.[5]

U sportovců se nedávno prokázal účinek bílkoviny syrovátky na opětovně zvýšení potlačené imunity, jakožto častého následků syndromu přetrénování.[6]

Vysoká BH bílkoviny znamená i lepší ochranu proti rozpadu tkání – syrovátka je tedy užitečná i pro lidí trpící AIDS, rakovinou nebo ztrátou svalové hmoty v důsledku stárnutí.

Některé výzkumy na zvířatech rovněž naznačují, že bílkoviny syrovátky mohou snižovat hladinu LDL a triglyceridu.[7] Dále se zda, že syrovátková bílkovina má (in vitro) přímý vliv na růst kostních buněk. Ukázalo se totiž, že stimuluje syntézu bílkovin a zvyšuje obsah hydroxyprolinu v buňkách kosti.[8]

Nicméně je třeba si uvědomit, že mnoho z těchto i jiných prospěšných vlastnosti syrovátky je spojeno s existenci specifických kultur a frakcí v syrovátkové bílkovině, mj. alfa-lactalbuminu, imuno-globulinu, lactoperoxidaz, lysozymu, lactoferinu aj. Proto je z hlediska uchování si zdraví podporujících účinku syrovátky důležité, jakými procesy výsledná bílkovina během výroby prošla. Vyšší obsah bílkoviny tak může být vykompenzován ztrátou těchto cenných frakcí. To se ale na etiketě nedočtete...

ODKAZY:
[1] Bounous G., Gold P., Clin. Invest. Méd. 1991
[2] Bounous G., Konshavn P., Gold P. Clin. Invest. Méd. 1988
[3] Baruchel S., Vaiu G., Anti Cancer Research 1996
[4] Kennedy R.S., Konok G.P., Bounous G., Baruchel S., Lee T.D., Anti Cancer Research 1995
[5] Bounous G., Clin. Invest. Méd. 1988
[6] C.M. Colker, D. Kalman, W.D. Brink, L.G. Maharam. Méd. Šči. in Sports in Exercise 1998
[7] Zhang X., Beynen A.C. Brit. J. of Nutrition 1993
[8] Takada Y., Aoe S., Kumegawa M., Biochemical Research Communications 1996


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.