K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

FITNESS SPORTOVNÍ VÝŽIVA

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

Jaké kolostrum koupit?

Tento článek je se svolením autora převzatý ze stránek www.nutri-exact.cz.

Kolostrum - předešlý díl.

Jaké kolostrum koupit?

Vyrábí se více typů (spíše jde o to, co se které firmě daří vyrábět). Při výběru můžete posuzovat podle těchto kritérií:

Vysoký obsah imunoglubulinů: Tento výrobek bude rychle účinkovat pro potlačení rizik nebo projevů nemocí virového, bakteriálního nebo plísňového původu. Dlouhodobý příjem může tlumit vlastní produkci imunoglobulinů.

Vysoký obsah TGF- : Tento výrobek bude zvyšovat vaši vlastní i získanou imunitu i podporovat růst svalů a nemusí se přerušovat jeho příjem, kromě toho bude mít i dobré růstové účinky. Růstové faktory TGF totiž urychlují hojení svalových mikrotraumat, což jsou drobné trhlinky ve svalech, které vznikají při svalové činnosti a společně s laktátem jsou hlavními zdroji bolesti ve svalech druhý den po zátěži.

Vysoký obsah IGF: Tento výrobek podpoří především regeneraci, rekonvalescenci a růst svalů. Pravděpodobně bude mít i dost vysoký obsah TGF- , ale nemusí to být pravidlem.

Jaké jsou potřebné denní dávky kolostra?

Pro běžné preventivní účely na zvýšení imunity účinkuje již dávka čtvrt gramu kolostra s vysokým obsahem TGF- Pro ochranu při zvýšené zátěži (těžké tréninky, období infekcí) je vhodná dávka kolem 1-2 g denně, pokud zvýšíte na 5 g je to lepší. Funguje naprosto spolehlivě před běžnými "nemocemi z nachlazení". Ta má již i příznivé účinky na růst svalové tkáně. Pro dosažení maximálního efektu svalového růstu se používá kolostrum s růstovými faktory IGF a TGF v dávce 10 až 20 g denně rozdělené do více menších dávek. Přírůstek potom může být i 2 kg čisté svaloviny za měsíc.

Kdy je vhodné kolostrum používat?

Záleží na tom, jaký typ kolostra máte k dispozici (viz výše). Typ pouze s vysokým obsahem IGF je vhodné používat v období extrémní tělesné nebo psychické zátěže, ale pokud má málo TGF- musí se nejpozději po třech měsících vysadit. Typ s vysokým obsahem TGF- má dobré růstové účinky a může se používat nepřetržitě. Typ s absencí IGF a TGF a pouze s vysokým obsahem imunoglobulinů používejte v období hrozící nebo začínající infekce.

Výrobek se bere nejlépe nalačno, lépe řečeno bez současné přítomnosti dalších bílkovin ve stravě. Imunoglobuliny, IGF a TGF jsou bílkoviny a v žaludku by se činností trávicích enzymů začaly štěpit a ztratily by účinnost. Proto jsou v kolostru i látky, které brání jejich rozštěpení (inhibitor trypsinu). Tyto látky by však také bránily trávení ostatních bílkovin ve stravě, což by se projevilo po několika hodinách značnými větry. V některých typech kolostra je však obsah inhibitoru trypsinu snížen. Kromě toho požívání kolostra v době hlavních jídel, kdy celkově v dalších dvou hodinách je silná produkce enzymů, asi není vhodné. Rovněž ke kolostru neberte trávicí enzymy (papain, bromelain, pankreatin, Wobenzym). Kombinovat se sacharidy a tuky jej můžete. Naprosto nejvhodnější dobou pro příjem je ráno ihned po probuzení na lačno a 30 - 90 minut před tréninkem (můžete i dvě dávky) a potom ihned po tréninku, kdy je rovněž vhodné zvládnout dvě dávky opět s pauzou kolem 30-60 minut. Příjem je také možný, ikdyž poněkud méně vhodný asi půl hodiny až hodinu před hlavními jídly (ale pauza od předchozího jídla by měla nejméně 3 hodiny), a před spaním pokud nepřijímáte proteiny. Může se přijímat i v noci, pokud vám to vyhovuje. Kolostrum se může používat se všemi běžnými doplňky stravy, nejlepší je kombinace (skutečně na lačno) s HMB a BCAA, případně jinými aminokyselinami nebo multivitamíny, v případě nemoci s běžnými léky proti nachlazení nebo antibiotiky. Může se společně kombinovat i s kreatin-pyruvátem (raději ne před tréninkem), s lecithinem nebo MCT olejem, se sacharidy. Současné používání zakázaných anabolických látek zesiluje účinky. Určitý problém může dělat typická pachuť prášku. Dá se částečně zakrýt přidáním nějakého aromatického ochucovadla před rozmixováním, případně rozmícháním do chuťově výrazného džusu. Při mixování doporučujeme el. mixér.

Etické a legislativní hledisko: Právě výrazné anabolické a regenerační účinky zejména růstových faktorů IGF mají důsledek, že u výrobků s kolostrem nesmí být na obalu napsáno "vhodné pro sportovce", ale musí se uvádět pouze "doplněk stravy". Používání ale není prokazatelné dopingovými kontrolami. Pokud jste zastáncem "čistého" sportu "o chlebu a vodě", asi vás tento výrobek nebude zajímat (ale vaše výkony asi také nikoho). Kolostrum je však povoleno do stravy pro nesportující populaci, kde se běžně nabízí různými výrobci. Vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 446/2004 Sb., příl. č. 4 povoluje používání kolostra, bez množstevního omezení, bez nutnosti zvláštního schvalování.

Zdravotní rizika? Jako každá jiná potravina může u někoho způsobit alergickou reakci některá obsažená složka. Další rizika prakticky neexistují - vždyť je to nejlepší výživa pro narozená mláďata savců.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.