K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Zobrazit podrobnosti

SUPLEMENTY - DOPLŇKY SPORTOVNÍ VÝŽIVY

Rubriky
  Kulturistika
  Trénink
  Zdravá výživa
  Sportovní výživa
  Zdravé recepty
  Jak zhubnout
  Ostatní
  Jak posilovat?
  Reklama, Ochrana osobních údajů

Nej články
  Cvičení doma
  Kalorické tabulky
  BMI kalkulačka
  Cviky na záda
  Cviky na břicho
  Bílkoviny v potravinách
  Jak přibrat na váze?

Doporučujeme
www.proteiny.com
Kulturistika, fitness

MCT olej

Co je to MCT olej

Pokud už se nějakou dobu věnujete posilování, tak určitě víte, že nejsou tuky jako tuky. Měli bychom konzumovat především tzv. nenasycené mastné kyseliny, které jsou zastoupeny v olivovém oleji, rybách, v některých druzích ořechů nebo semenech a naopak bychom se měli snažit co nejvíce vyhýbat nasyceným tuků. Jak to tak ale bývá i zde existuje minimálně jedna vyjímka - MCT olej.

MCT olej je tuk se středně dlouhým řetězcem, to znamená, že mají kratší postranní řetězce mastných kyselin, což je rozdíl od klasických nasycených mastných tuků, které mají dlouhý řetězec. Jak už jste se mohli dočíst v článku o tucích, běžný tuk má v jednom gramu asi 9 kalorií. Zvláštnosti MCT oleje je, že má o jednu kalorii na gram méně, tedy 8.

Výhody MCT oleje

MCT olej má jednu (přesněji dvě) vlastnost. Pokud jste takzvaný hardgainer, tedy člověk který velmi těžce přibírá, může vám MCT olej ve vašem úsilí pomoci. Tělo totiž MCT olej používá přednostně jako zdroj energie a tedy šetří vaše pracně vybudované svaly před zbytečným spalováním. Při štěpení MCT oleje na energii se vytvářejí tzv. ketony, které dokáží zamezit štěpení svalů. To byla první přednost MCT oleje. Druhá přednost je výhodná především pro endomorfy, tedy jedince, kteří sice snadno přibírají, ale společně se svaly přibírají i hodně tuku, kterého se musí pracně zbavovat. A tady nám opět může pomoci MCT olej. Ten totiž urychluje metabolismus a současně "učí" tělo spalovat tuky. S pomocí MCT oleje tedy můžete jak získávat novou svalovou hmotu, tak i spalovat tuky.

Ale dost už teorie, pojďme se podívat, kde tento tuk najdeme. Z přírodních zdrojů jej můžeme najít například v palmovém nebo kokosovém oleji, ale také v másle. Pokud byste hledali doplněk výživy s obsahem MCT oleje, tak je to například Mass Builder od Sanas.

Dávkování MCT oleje

S dávkováním MCT oleje buďte opatrní. Pokud totiž vaše tělo není na MCT olej zvyklé, může vám vysoká dávka v začátcích způsobit průjem. Z počátku by měla stačit jedna malá lžička po jídle (můžete vyzkoušet i dávkování nalačno, ale zde ve vyšší míře hrozí už zmiňovaný průjem) denně. Postupně můžete dávky zvyšovat až na 4 polévkové lžíce denně.


www.ikulturistika.cz - každý týden nové články o kulturistice a fitness.
© iKulturistika, lada@ikulturistika.cz
Autor článků nenese žádnou zodpovědnost za škody vzniklé tréninky, jídelníčky apod. uvedenými na těchto stránkách.